ZooStation || Over ons

Let’s chat about TechAnalyze

 

Op zowel de website van ZooStation als TechAnalyze vind je niet veel terug over jou; kun je een korte introductie over jezelf geven?
Uiteraard! Ik ben dus Remco, ik ben al heel wat jaartjes werkzaam in de IT. Ik ben begonnen bij KPN. Ik vond het altijd al leuk om IT projecten op een goede manier te organiseren, met goede mensen. Gaandeweg heb ik bij KPN verschillende dingen gedaan. Ik heb onder andere de mobiele provider ‘Simyo’ opgezet, en dat bestaat nog steeds wat overigens hartstikke leuk is om te zien! Het concept is gewoon heel lean en mean en het is ook een flink aantal keer tot “beste” door de consumentenbond uitgeroepen.

En daarnaast heb ik veel verschillende soorten projecten gedaan waaronder de elektronische factuur bij KPN, een aantal verandertrajecten in de IT bij Ziggo, salesforce trajecten enzovoorts. En toen heb ik uiteindelijk ZooStation opgezet. En dat kwam een beetje voort uit iets wat mij altijd al bezig hield, namelijk dat je goede IT-ers op projecten wil hebben. En die goede IT-ers; die zijn schaars. Dat weet iedereen ook. Kijkend naar de verschillende betrokken partijen, viel het me op dat er heel veel onvrede was op de manier waarop deze bij elkaar gebracht werden. Kandidaten waren ontevreden over recruitmentbureaus en daarnaast schoven recruitmentbureaus vaak met stapels CV’s die meestal niet aansloten bij wat je zocht.

Wij doen dat met ZooStation anders. Zo zoeken wij wereldwijd naar de beste mensen, dus niet alleen in Nederland. We wilden echt die vijver waaruit je talent haalt, groter maken. Vervolgens organiseren we dat die mensen naar Nederland komen zodat het voor klanten eigenlijk niet uitmaakt of ze iemand uit Nederland inhuren of uit het buitenland. Daarnaast testen we iedereen middels het platform; ‘TechAnalyze’, dat we zelf hebben gebouwd. Kandidaten worden dan getest zonder dagenlange programmeer opdrachten te hoeven doen. Dus dat scheelt weer tijd.

De combinatie hiervan resulteert in wat ik beoogde met ZooStation; het zijn van een kwalitatieve partner voor onze klanten op het gebied van snel de beste mensen vinden.

Zo en dat is een heel lang antwoord op jouw korte vraag!

 

– Nou ik vroeg ook om een introductie [lacht] en dit was een goede introductie! –

 

Is het opzetten van ‘TechAnalyze’ een bewuste keuze geweest of toevallig ontstaan?
Nou, het is wel een bewuste keuze geweest om iets te willen doen met het inhoudelijk en van tevoren screenen van mensen, op een snelle manier. Het past wel bij mijn visie hè. Het was ook echt wel een essentieel puzzelstukje voor ZooStation. ZooStation kon er niet zijn zonder een dergelijk tesplatform te hebben. Maar het moment waarop, dat is weer een beetje afhankelijk geweest van hoe dingen liepen.

 

Zijn ZooStation en TechAnalyze dan tegelijkertijd ontstaan?
Nou, TechAnalyze is wat later ontstaan. Eerst hebben wij het testplatform intern gebruikt, voor ZooStation. En gaandeweg dacht ik “zou dit geen prachtige commerciële dienst zijn voor onze klanten en voor nieuwe klanten om ook zelf te gebruiken?”. Die lancering naar buiten toe, voor onze klanten, is dus later gekomen.

 

Is TechAnalyze een dienst van ZooStation, of staat het echt op zichzelf?
Het staat eigenlijk wel op zichzelf. Je moet het zien als een commerciële losse dienst die iedereen aan zou kunnen schaffen en waar ZooStation ook gebruik van maakt.

 

Dus ZooStation is eigenlijk een klant van TechAnalyze?
Ja, klopt.

 

Was het een bewuste keuze om van TechAnalyze een apart bedrijf te maken?
Nou nee, meer een interne overweging. Dit is echt een ‘SaaS’ dienst, zoals iedereen dat tegenwoordig noemt. Dus een dienst die je over het internet kan aanbieden, die schaalbaar is en waar je gewoon veel klanten op aan kan sluiten. Dat is iets wezenlijks anders dan mensen voor projecten detacheren, zoals ZooStation doet. Dus naar mijn gevoel is het wel echt een andere business.

 

Waarom heb je gekozen voor de naam ‘TechAnalyze’ en geen bedrijfsnaam met een link naar U2, zoals ‘ZooStation’?
[Lacht] Ja, dat had op zich gekund. Maar ik wilde een naam hebben die de lading een beetje dekt. Dit type testen is ook nog niet heel bekend bij de doelgroep. Oorspronkelijk hadden we ‘Codedoctor’ bedacht. Maar een dokter heeft iets met “je bent ziek”. En dat vond ik nou ook niet de perfecte link met deze dienst. Dus TechAnalyze is het geworden; het analyseren van techneuten.

 

Wat maakt TechAnalyze zo uniek?
Dat is een goede vraag. Met TechAnalyze kan je op een hele snelle manier inzicht krijgen in het niveau van welke IT functionaris dan ook. De vragen zijn op junior, medior en senior niveau. Daardoor kun je heel snel – en goed – inschatten op welk niveau mensen ongeveer zitten. Daarnaast is de kandidaat er ook maar een uur aan kwijt.
Met TechAnalyze kun je “het kaf van het koren scheiden”. Er hoeft geen code geschreven te worden. Dat kost namelijk veel tijd omdat dan meerdere mensen bezig zijn met een kandidaat, zowel op de HR- als op de IT afdeling. En die tijd kan dan niet aan projecten besteed worden. De kandidaten die je dan overhoudt, kan je wel een programmeer test laten doen. Want ik raad zeker aan om die gewoon te doen! Die programmeer testen zijn in mijn optiek de volgende stap.

 

Op de website spreek je ook over ‘quick results’, hoe snel is dat?
Nou, bij het uitsturen van een test kom je in een soort van menu terecht waar je de juiste technieken aan klikt waarop je een kandidaat wilt laten testen. Dat is een kwestie van tien seconden. Dan stuur je de test, online, naar een kandidaat. De kandidaat klikt vervolgens op het linkje en maakt dan de test, wat ongeveer een uurtje kost. Op het moment dat de test is afgerond, ontvangt de opdrachtgever direct een mailtje met het testrapport. Dus dan heb je de resultaten eigenlijk gelijk.

 

En die resultaten in het rapport, zijn die begrijpelijk voor iedereen?
Ja. We hebben daar recent een verbetering in aangebracht. Tegenwoordig zit er een leeswijzer bij. Dus je ziet de score op de verschillende onderdelen, maar er staat ook bij hoe je deze moet interpreteren. En er wordt bijvoorbeeld ook geadviseerd op welke score niveaus je IT-ers zou moeten doorlaten of niet.

 

Men hoeft dus geen code te schrijven, maar moet een aantal vragen beantwoorden?
Ja, klopt. En dat zijn allemaal technische vragen. Dus heel specifiek over de techniek waarmee hij of zij werkt.

 

Zijn er op die vragen meerdere antwoorden mogelijk?
Nee. Dat is wat dat betreft heel zwart-wit. Dus bijvoorbeeld bij een Java 8 test – ik noem maar wat in programmeertaal – wordt er een codelijn weergegeven met de vraag: “Wat is hier fout?”. En dan worden er bijvoorbeeld vier antwoorden getoond. En dan is er echt maar één goed antwoord.

 

Op de website staat dat het niet mogelijk is voor kandidaten om te frauderen; hoe kan je daar zo zeker van zijn?
Nou kijk een 100% garantie bestaat niet in het leven en ook niet bij TechAnalyze. Dus wat wij doen om het tegen te gaan, is antwoorden niet publiceren en ook niet naderhand 1-op-1 verstrekken aan de kandidaat. Daarnaast zijn er zoveel combinaties mogelijk en is elke test in feite een beetje anders.
Maar als je dezelfde test ontvangt als een andere kandidaat en je zou elkaar kennen, zou je de test samen kunnen maken. Kijk dat kan je niet voorkomen. Maar wat er dan gebeurt – en ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt – is dat iemand dan bij de coding test alsnog door de mand valt.

 

Staan er nog bepaalde verbeteringen op de planning?
Ja, en daar werken we voortdurend aan. Er worden ook steeds nieuwe testen toegevoegd. En dat kan ook op verzoek. Dus als er klanten zijn die zeggen “joh, ik heb een bepaalde test nodig waarom staat die er nog niet bij?” Dan kunnen we dat in onderling overleg voorrang geven. En we hebben laatst wat verbeteringen doorgevoerd in de look & feel en in de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Ook de zoekoptie hebben we verbeterd. Dus je kan nu heel makkelijk kandidaten terugzoeken op e-mailadres of op naam bijvoorbeeld. En de manier waarop je die testen samenstelt, is verbeterd.

 

Zijn er bepaalde testen die nu op de planning staan en die nog niet vermeld staan op de website?
Ja, de eerstvolgende test is ‘Azure’. Die wil ik er heel graag bij hebben. ‘Amazon’ kan al, maar naar Azure is ook heel veel vraag. En ‘Python’, dat is een tweede die op de korte termijn komt.

 

Is het mogelijk voor potentiële klanten om inzage te krijgen in hoe het systeem eruit ziet en hoe het werkt?
Ja, men kan een demo te krijgen. Dat betekent dat we een account creëren en dat men een aantal testen gratis krijgt, gedurende een maand. En die testen kan men dan uitsturen binnen de organisatie bijvoorbeeld en kijken wat daar uitkomt. Je kan helemaal zelf kiezen welk type testen je wilt sturen; een bestaande test of een hele nieuwe door alle technieken weer te combineren. Na afloop bespreken we hoe het is bevallen en of er nog dingen zijn die verbeterd kunnen worden enzovoorts.

 

En wordt zo een ‘hele nieuwe test’ dan ook opgeslagen?
Elke test die je maakt, wordt opgeslagen. En die kun je weer gemakkelijk, met alleen het invoeren van een mailadres, sturen naar een onbeperkt aantal mensen.

 

Hiermee zijn we alweer bijna aan het einde van het interview. Dankjewel!

 

Zijn er nog andere nieuwe initiatieven / ideeën die je hebt voor de toekomst waar we naar uit kunnen kijken?
Ja er is wel een idee… Maar dat kan nog niet in dit interview [lacht].

 

 

Terug naar stories